Wodór to jeden z kluczowych chemikaliów wykorzystywanych w nowoczesnym przemyśle rafineryjnym i petrochemicznym. Doskonale rozumieją to inżynierowie z Grupy LOTOS, która zawsze inwestowała w nowatorskie i najefektywniejsze rozwiązania technologiczne.
Wodór jest niezbędny w naszej rafinerii do usunięcia siarki i wysycenia związków nienasyconych, które negatywnie wpływają na stabilność paliw. Ale również do wyciskania z baryłki ropy większej ilości paliw. LOTOS buduje trzecią już instalację produkcji wodoru oraz węzeł odzysku wodoru (WOW).Instalacje te zaspokoją potrzeby rafinerii po realizacji Projektu EFRA i zwiększą elastyczność procesów produkcji wodoru.
Projekt HESTOR
Pracownicy Pionu Innowacji i Rozwoju w Grupie LOTOS myślą o wodorze nie tylko w kontekście rafinerii. W ramach Projektu HESTOR wspólnie z AGH w Krakowie, politechnikami Śląską i Warszawska, firmami CHEMKOP i GAZ- SYSTEM pracują nad technologią magazynowania energii w postaci wodoru uzyskiwanego w procesie elektrolizy z nadwyżek energii pochodzącej z elektrowni wiatrowych i słonecznych. Czyli z OZE – odnawialnych źródeł energii. Projekt ten współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań I Rozwoju – NCBR w ramach programu Gekon – Generator Koncepcji Ekologicznych.
Pracownicy Pionu Innowacji i Rozwoju analizują nowatorski, pilotażowy projekt stacji tankowania wodoru.
– Koncerny samochodowe realizują projekty z wykorzystaniem wodoru jako paliwa do silników produkowanych samochodów. Początkowo spalinowych z zapłonem iskrowym, a obecnie samochodów z napędem elektrycznym, zasilanym ogniwem paliwowym – mówi Jan Biedroń, szef Biura Innowacji i dodaje: – Brak infrastruktury tankowania wodoru wynika głównie z problemów związanych z jego transportem i magazynowaniem oraz wysokimi kosztami związanymi z logistyką tego produktu.
Najbardziej zaawansowane w pracach nad wykorzystaniem wodoru w transporcie są spółki transportu miejskiego, wszak dla mieszkańców miast smog stał się „duszącym problemem”. Autobusy z ogniwami paliwowymi coraz częściej pojawiają się na ulicach Europy. W dużych miastach, takich jak Amsterdam, Kolonia, Londyn, Oslo, Bruksela, Sztokholm, Hamburg i Paryż realizowany realizowany jest projekt Clean Hydrogen in European Cities finansowany m.in. przez Unię Europejską. Jego celem jest zademonstrowanie działania 56 autobusów zasilanych przez ogniwa paliwowe oraz infrastruktury do tankowania wodoru. Budżet projektu to 82mln euro.