Eliminowanie nieuczciwych praktyk – kary dla Biedronki

W trzecim tygodniu grudnia 2020 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o nałożeniu na Biedronkę 723 milionów zł kary.

Sieć została ukarana za nieuczciwy, zdaniem urzędników, mechanizm arbitralnego zmniejszania kontrahentom wynagrodzenia za już zrealizowane dostawy.

Jest to ostrzeżenie dla wielkiej dystrybucji, że duże przedsiębiorstwa nie mogą rozwijać się kosztem mniejszych kontrahentów.

W innych krajach od dekad istnieją regulacje związane z dużymi sieciami handlowymi, np. w zakresie planowania przestrzennego czy maksymalnej wielkości placówek handlowych w stosunku do wielkości miejscowości, w której chciałyby działać.

W Polsce sieci handlowe dostały nieograniczone możliwości rozwoju i poczuły się na tyle pewnie, że zaczęły stosować nieuczciwe praktyki względem swoich dostawców i konsumentów, w tym właśnie wykorzystując swoją przewagę kontraktową do narzucania niekorzystnych warunków handlowych. To pokazuje, że problem jest głęboki i tkwi niekiedy w modelu działalności tych przedsiębiorców.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *